WELCOME

Τρίτη 19 Αυγούστου 2025

ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥ: "Ρηματική διακοίνωση της Κύπρου στον ΟΗΕ για το τουρκολιβυκό μνημόνιο" ΤΟΝΙΖΕΙ Η ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Ρηματική διακοίνωση της Κύπρου στον ΟΗΕ για το τουρκολιβυκό μνημόνιο

Η Λευκωσία τονίζει μεταξύ άλλων τη σημασία του πλήρους σεβασμού του διεθνούς δικαίου. Η Κυπριακή Δημοκρατία, με επιστολή της Μόνιμης Αντιπροσωπείας της στον ΟΗΕ προς τον Γενικό Γραμματέα, επαναφέρει τις πάγιες θέσεις της για το λεγόμενο «Μνημόνιο Κατανόησης» Τουρκίας – Λιβύης του 2019, το οποίο, όπως τονίζει, «δεν συνάδει με το διεθνές δίκαιο και ιδίως με τους κανόνες του διεθνούς δικαίου που αφορούν τη σύναψη συνθηκών, καθώς και με το Δίκαιο της Θάλασσας, όπως αυτό αποτυπώνεται στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS)». Στην επιστολή, που παραπέμπει και σε παλαιότερες επιστολές της Κύπρου προς τον ΟΗΕ (20 Ιανουαρίου, 24 Απριλίου και 20 Ιουλίου 2020), σημειώνεται με έμφαση ότι «το εν λόγω Μνημόνιο δεν παράγει οποιαδήποτε έννομα αποτελέσματα για τρίτα μέρη, ούτε επηρεάζει τα δικαιώματα τρίτων κρατών επί θαλάσσιων ζωνών, συμπεριλαμβανομένων των κυριαρχικών τους δικαιωμάτων βάσει του διεθνούς δικαίου».

Η Λευκωσία τονίζει ότι η Λιβύη με αυτό το Μνημόνιο «αναφέρεται σε δήθεν οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών μεταξύ δύο κρατών που δεν διαθέτουν αντικριστές ή παρακείμενες ακτές, δημιουργώντας έτσι ένα ανύπαρκτο θαλάσσιο όριο μεταξύ τους, ενώ εσκεμμένα παραγνωρίζει την παρουσία και τα θαλάσσια δικαιώματα των παράκτιων κρατών της περιοχής, περιλαμβανομένων ελληνικών νησιών όπως η Κρήτη και τα Δωδεκάνησα». Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο άρθρο 121 της UNCLOS, το οποίο, όπως σημειώνεται, «αποτυπώνει εθιμικό διεθνές δίκαιο και, ως εκ τούτου, δεσμεύει και κράτη μη μέρη στη Σύμβαση». Υπογραμμίζεται δε ότι το άρθρο αυτό «προβλέπει ρητώς το δικαίωμα των νησιών σε αιγιαλίτιδα ζώνη, σε συνορεύουσα ζώνη, σε υφαλοκρηπίδα και σε Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη». Στο έγγραφο επισημαίνεται, επίσης, ότι «η γραμμή που κλείνει τον Κόλπο της Σύρτης, καθώς και η σχετική χάραξη της ευθείας γραμμής βάσης, δεν συνάδουν με τους κανόνες του εθιμικού διεθνούς δικαίου, όπως αυτοί αποτυπώνονται στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), και, συνεπώς, δεν παράγουν καμία έννομη συνέπεια».

Η Λευκωσία τονίζει τη σημασία του πλήρους σεβασμού του διεθνούς δικαίου και υπενθυμίζει ότι «οι συμφωνίες οριοθέτησης θαλάσσιων ζωνών πρέπει να συνάπτονται μεταξύ Κρατών με αντικείμενες ή παρακείμενες ακτές, καλή τη πίστη και σύμφωνα με τις παγιωμένες αρχές του διεθνούς δικαίου, όπως αυτές έχουν κωδικοποιηθεί στη UNCLOS και καθοδηγούνται από τη διεθνή νομολογία». Παράλληλα, η Κυπριακή Δημοκρατία καταγράφει «τη διακηρυγμένη ετοιμότητα της Λιβύης να εμπλακεί σε διαπραγματεύσεις με όλα τα γειτονικά Κράτη για την οριοθέτηση θαλασσίων συνόρων σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο». Κλείνοντας, η Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Κυπριακής Δημοκρατίας ζητεί «όπως η παρούσα επιστολή κυκλοφορήσει ως έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης, υπό το θέμα 75 της ημερήσιας διάταξης, και του Συμβουλίου Ασφαλείας, καθώς και όπως δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Θαλασσίων Υποθέσεων και Δικαίου της Θάλασσας και περιληφθεί σε επόμενη έκδοση του Δελτίου για το Δίκαιο της Θάλασσας».

Ολόκληρο το κείμενο της Ρηματικής Διακοίνωσης:

“Η Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Κυπριακής Δημοκρατίας στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών παρουσιάζει τα σέβη της προς τον Γενικό Γραμματέα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και, σε συνέχεια των ρηματικών διακοινώσεων ημερομηνίας 27ης Μαΐου 2025 και 20ής Ιουνίου 2025 της Μόνιμης Αντιπροσωπείας της Λιβύης προς τον Γενικό Γραμματέα, έχει την τιμή να δηλώσει τα ακόλουθα.

Το αποκαλούμενο Μνημόνιο Κατανόησης για την Οριοθέτηση των Θαλάσσιων Ζωνών Δικαιοδοσίας στη Μεσόγειο Θάλασσα, μεταξύ της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Τουρκίας και της Κυβέρνησης Εθνικής Συμφωνίας του Κράτους της Λιβύης, με ημερομηνία 27ης Νοεμβρίου 2019, το οποίο υποτίθεται ότι οριοθετεί την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη και την υφαλοκρηπίδα μεταξύ των ακτών τους, δεν συνάδει με το διεθνές δίκαιο και ιδίως με τους κανόνες του διεθνούς δικαίου που αφορούν τη σύναψη συνθηκών, καθώς και με το Δίκαιο της Θάλασσας, όπως αυτό αποτυπώνεται στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS).

Ως εκ τούτου, το εν λόγω Μνημόνιο δεν παράγει οποιαδήποτε έννομα αποτελέσματα για τρίτα μέρη, ούτε επηρεάζει τα δικαιώματα τρίτων κρατών επί θαλασσίων ζωνών, συμπεριλαμβανομένων των κυριαρχικών τους δικαιωμάτων βάσει του διεθνούς δικαίου. (Μπορείτε να ανασύρετε επιστολές του Μονίμου Αντιπροσώπου της Κυπριακής Δημοκρατίας προς τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, ημερομηνίας 20ής Ιανουαρίου 2020, 24ης Απριλίου 2020 και 20ής Ιουλίου 2020, απευθύνθηκαν στον Γενικό Γραμματέα).

Το εν λόγω Μνημόνιο αναφέρεται σε δήθεν οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών μεταξύ δύο κρατών που δεν διαθέτουν αντικείμενες ή παρακείμενες ακτές, δημιουργώντας έτσι ένα ανύπαρκτο θαλάσσιο όριο μεταξύ τους, ενώ εσκεμμένα παραγνωρίζει την παρουσία και τα θαλάσσια δικαιώματα των παράκτιων κρατών της περιοχής, περιλαμβανομένων ελληνικών νησιών όπως η Κρήτη και τα Δωδεκάνησα.

Υπογραμμίζεται ότι το άρθρο 121 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), το οποίο αποτυπώνει εθιμικό διεθνές δίκαιο και ως εκ τούτου, δεσμεύει και κράτη μη μέρη στη Σύμβαση, προβλέπει ρητώς το δικαίωμα των νησιών σε αιγιαλίτιδα ζώνη, σε συνορεύουσα ζώνη, σε υφαλοκρηπίδα και σε Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη.

Σημειώνεται, εξάλλου, ότι γραμμή που κλείνει τον Κόλπο της Σύρτης, καθώς και η σχετική χάραξη της ευθείας γραμμής βάσης, δεν συνάδουν με τους κανόνες του εθιμικού διεθνούς δικαίου, όπως αυτοί αποτυπώνονται στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), και, συνεπώς, δεν παράγουν καμία έννομη συνέπεια.

Η Κυπριακή Δημοκρατία υπογραμμίζει τη σημασία του πλήρους σεβασμού του διεθνούς δικαίου.

Υπενθυμίζει, υπό το πρίσμα αυτό, ότι οι συμφωνίες οριοθέτησης θαλάσσιων ζωνών πρέπει να συνάπτονται μεταξύ Κρατών με αντικρυστές ή παρακείμενες ακτές, καλή τη πίστει και σύμφωνα με τις παγιωμένες αρχές του διεθνούς δικαίου, όπως αυτές έχουν κωδικοποιηθεί στη UNCLOS και καθοδηγούνται από τη διεθνή νομολογία.

Η Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Κυπριακής Δημοκρατίας σημειώνει τη διακηρυγμένη ετοιμότητα της Λιβύης να εμπλακεί σε διαπραγματεύσεις με όλα τα γειτονικά Κράτη για την οριοθέτηση θαλασσίων συνόρων, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο.

Η Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Κυπριακής Δημοκρατίας ευγενώς ζητεί όπως η παρούσα επιστολή κυκλοφορήσει ως έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης, υπό το θέμα 75 της ημερήσιας διάταξης, και του Συμβουλίου Ασφαλείας, καθώς και όπως δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Θαλασσίων Υποθέσεων και Δικαίου της Θάλασσας και περιληφθεί σε επόμενη έκδοση του Δελτίου για το Δίκαιο της Θάλασσας”. (ΠΗΓΗ: Zougla, Newsroom 19.08.2025 | 21:58 και Kathimerini 19.08.2025-22,01)

Τρίτη 12 Αυγούστου 2025

ΝΟΤΑ ΚΥΜΟΘΟΗ "ΝΑ ΕΛΕΥΘΕΡΩΘΕΙ Η Β. ΚΥΠΡΟΣ ΟΡΙΣΤΙΚΑ"


ΝΟΤΑ ΚΥΜΟΘΟΗ

"ΝΑ ΕΛΕΥΘΕΡΩΘΕΙ Η Β. ΚΥΠΡΟΣ ΟΡΙΣΤΙΚΑ"

Η υγιής ανθρωπότητα αντιδρά στο άδικο. Ευελπιστούμε να σταματήσει ο πόλεμος Ρωσίας και Ουκρανίας και φυσικά να υπογραφτεί ΕΙΡΗΝΗ. Να σταματήσουν στο Ισραήλ οι πολεμικές συγκρούσεις με τους Παλαιστίνιους και όσοι ΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ να παραδώσουν τον οπλισμό τους. Να ειρηνεύσουν όσοι εμπλέκονται σε άλλους πολέμους σε άλλες περιοχές. 

Ευελπιστούμε να ελευθερωθεί οριστικά η Βόρεια κατεχόμενη Κύπρος από την τουρκική κατοχή του ελληνικού νησιού μας και να σταματήσει οριστικά η επεκτατική τουρκική συμπεριφορά του Ρατζιπ Ταγιπ Ερντογάν κι όλων των συν αυτώ εμπλεκομένων από τις επεκτατικές τους βλέψεις στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο θάλασσα. 

(εικόνα άνωθεν: "Ο Αρχάγγελος Μιχαήλ νικά τον Σατανά" Έργο ζωγραφικής του σπουδαίου Ιταλού Ζωγράφου Guido Reni(1575-1642) περί το 1630-1635, ελαιογραφία σε μετάξι (293Χ202)cm, που βρίσκεται στη Ρώμη, στην Santa Maria della Concezione dei Cappuccini, που είχα τη μεγίστη χαρά να δω πριν χρόνια.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

Τρίτη 22 Ιουλίου 2025

"ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΑ ΕΙΡΗΝΗ" IMMANUEL KANT : Γράφει η Νότα Κυμοθόη


"ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΑ ΕΙΡΗΝΗ" του IMMANUEL KANT

Γράφει η Νότα Κυμοθόη

Η ζέστη έχει περιορίσει τις εξόδους και το διάβασμα είναι αγαπημένη μου ασχολία. Σε ένα ράφι της βιβλιοθήκης μου βρήκα αυτό το μικρό βιβλιαράκι, έκδοσης 1992 και μου κράτησε συντροφιά όλη σχεδόν την ημέρα. Καυτή ημέρα και με καυτά γεγονότα, με όσα παγκόσμια συμβαίνουν. Οι δημοσιογράφοι έχουν πιάσει δουλειά, αλλά είναι θλιβερό να εθίζουν την ανθρωπότητα στη βία των πολέμων, στα εγκλήματα και στις αθλιότητες βάναυσων γεγονότων.  Οι ηγέτες των εμπόλεμων χωρών δεν κατανοώ γιατί έχουν οδηγήσει τους λαούς τους σε αυτήν την εξόντωση. Μήπως είναι καιρός να σκεφτούν πως η Ειρήνη είναι αναγκαία;

Η ειρήνη αποτελεί αντικειμενική αναγκαιότητα κι έλλογο καθήκον. Δεν την εγγυώνται ούτε οι "καλοπροαίρετοι" και κραταιοί προστάτες των λαών, ούτε η "αγαθή" ανθρώπινη φύση, ούτε η λογική της ιστορίας.

Το διπολικό αντικείμενο της παρούσας μικρής πραγματείας, η πολυπόθητη Αιώνια ΕΙΡΗΝΗ και ο επάρατος πόλεμος, βρίσκεται διαρκώς σε ημερήσια διάταξη.  Η επικαιρότητά της, ανεξάρτητα από τα εναύσματα της ιστορικής συγκυρίας και τα θεσμικά δεδομένα της εποχής, είναι αγκυρωμένη στη συνολική φιλοσοφία του  Εμμανουέλ Κάντ και δυστυχώς στη συνεχιζόμενη ανικανότητα του "δήθεν" πολιτισμού μας, να παλέψει με ηθικό σθένος για να αποκτήσει το ύψιστο αυτό αγαθό, την ΕΙΡΗΝΗ, που πράγματι αποτελεί το μοναδικό στέρεο και ισχυρό θεμέλιο για όλη την ανθρωπότητα. 

Το πολύτιμο μικρό αυτό βιβλίο για την ΕΙΡΗΝΗ, γράφτηκε το 1795, όπου συνταρακτικά γεγονότα ταρακουνούσαν τότε την Ευρώπη. Αλλά δίνει να κατανοήσει ο κάθε αναγνώστης της εποχής μας, που ίσως να είναι απληροφόρητος για εκείνη την εποχή, την μεγαλοσύνη του πνεύματος αυτού του σπουδαίου φιλοσόφου και σταλάζει στη γνώση του, την απεραντοσύνη της σκέψης του. Στις θεματικές λεπτομέρειες και εθνογραφικές του παρατηρήσεις,  ο Κάντ αφήνει να πέσουν ακτίνες λαμπερού φωτός, με τον πνευματικό-φιλοσοφικό του Λόγο. Ένας Λόγος συμπαντικός όπως ήταν και το πνεύμα του.  Καθρεφτίζει τους φαύλους μηχανισμούς κυριαρχίας των πολιτικών δεσποτών της εποχής εκείνης, που έρχονται να ταυτιστούν με γεγονότα της εποχής μας. Εκείνος ο προαιώνιος και παγερός μακιαβελισμός τους, που σαγηνεύει τα θύματά του με ανίερους τρόπους και ταυτόχρονα ξεσκεπάζονται για να φανούν οι λελογισμένες κρίσεις και προτάσεις. Ένας καθρέφτης που φωτίζει την κάθε μια πλευρά όλων των κρίσεων για να κατανοήσει ο αναγνώστης την ανίερη κατάσταση. Και πως να ονομάσει αυτό όλο το χάος του πολέμου; Πως να το κατανοήσει ο νους του ανθρώπου; Δημιουργεί ο νους γέφυρες κι ενώνει τις αντινομίες των μερών με τρόπο που να μη χάσκει κανένα μέρος, έτσι ώστε να γίνει το χάος της καταστροφής κόσμος πολιτισμένος.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΑ ΕΙΡΗΝΗ αγωνίζεται και σήμερα ο κόσμος στις εμπόλεμες περιοχές. Κι ας σκεφτούμε πως από την αρχαιοελληνική διανόηση και φιλοσοφική σκέψη έως και στις ημέρες μας, η πολυπόθητη ΕΙΡΗΝΗ, αποτελεί μια έννοια που μεταβάλλεται μεν ανάλογα τις εποχές και τις ιδεολογίες των μερών μεταξύ των οποίων συνάπτεται, όμως είναι αναγκαία. Ο Κάντ επισημαίνει πως η ΑΙΩΝΙΑ ΕΙΡΗΝΗ, όταν υπάρχει ασυμφωνία πολιτικής και ηθικής, δεν επιτυγχάνεται. Δηλαδή μας λέει πως όταν υπάρχουν "σκοπιμότητες" και "ζωώδης ροπή ανθρώπου για κυριαρχία" οι πράξεις δεν υπαγορεύονται από καθαρή βούληση, αλλά από ανήθικη σκοπιμότητα και η ΑΙΩΝΙΑ ΕΙΡΗΝΗ δεν επιτυγχάνεται.

Immanuel Kant γεννήθηκε το 1724 στο Καίνιγκσμπεργκ της Πρωσίας (από το 1946 Καλίνινγκραντ της Ρωσίας). Σπούδασε φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Καίνιγκσμπεργκ, αλλά διέκοψε τις σπουδές του μετά το θάνατο του πατέρα του και εργάστηκε ως ιδιωτικός παιδαγωγός στην ευρύτερη περιοχή της πόλης, από την οποία σπανίως απομακρύνθηκε. Παράλληλα επιδόθηκε σ’ ένα πλούσιο συγγραφικό έργο, που τον κατέστησε κεντρική φυσιογνωμία της παγκόσμιας νεωτερικής φιλοσοφίας. Πέθανε το 1804.

 Έργα του είναι:

 Gedanken von der wahren Schätzung der lebendigen Kräfte (1746), Allgemeine Naturgeschichte und Theorie des Himmels (1755), Neue Anmerkungen zur Erläuterung der Theorie der Winde (1756), Neuer Lehrbegriff der Bewegung und Ruhe und der damit verknüpften Folgerungen in den ersten Gründen der Naturwissenschaft (1758), Versuch einiger Betrachtungen über den Optimismus (1759), Die falsche Spitzfindigkeit der vier syllogistischen Figuren (1762), Der einzig mögliche Beweisgrund zu einer Demonstration des Daseins Gottes (1763), Beobachtungen über das Gefühl des Schönen und Erhabenen (1764), Untersuchung über die Deutlichkeit der Grundsätze der natürlichen Theologie und der Moral (1764), Träume eines Geistersehers, erläutert durch Träume der Metaphysik (1766), Von dem ersten Grunde des Unterschiedes der Gegenden im Raume (1768), De mundi sensibilis atque intelligibilis forma et principiis (1770), Über die verschiedenen Racen der Menschen (1775), Aufsätze, das Philanthropin betreffend (1776-1777), Kritik der reinen Vernunft, 1 (1781), Nachricht an Ärzte (1782), Prolegomena zu einer jeden künftigen Metaphysik, die als Wissenschaft wird auftreten können (1783), Idee zu einer allgemeinen Geschichte in weltbürgerlicher Absicht (1784), Beantwortung der Frage: Was ist Aufklärung (1784), Bestimmung des Begriffs der Menschenrace (1785), Grundlegung zur Metaphysik der Sitten (1785), Metaphysische Anfangsgründe der Naturwissenschaft (1786), Mutmaßlicher Anfang der Menschengeschichte (1786), Was heißt. Sich im Denken orientieren? (1786), Kritik der reinen Vernunft, 2 (1787), Über den Gebrauch teleologischer Prinzipien in der Philosophie (1788), Kritik der praktischen Vernunft (1788), Kritik der Urteilskraft (1790), Über das Mißlingen aller philosophischen Versuche in der Theodicee (1791), Die Religion innerhalb der Grenzen der bloßen Vernunft (1793), Über den Gemeinspruch: Das mag in der Theorie richtig sein, taugt aber nicht für die Praxis (1793), Das Ende aller Dinge (1794), Zum ewigen Frieden. Ein philosophischer Entwurf (1795), Von einem neuerdings erhobenem vornehmen Ton in der Philosophie (1796), Die Metaphysik der Sitten (1797), Über ein vermeintes Recht aus Menschenliebe zu lügen (1797), Der Streit der Fakultäten (1798), Über die Buchmacherei (1798), Anthropologie in pragmatischer Hinsicht (1798).

ΕΥΓΝΩΜΟΝΩ το σπουδαίο του πνεύμα, που έχει κρατήσει συντροφιά στην ύπαρξή μου αρκετά χρόνια μέσα από τα υπέροχα βιβλία του, βοηθώντας με να κατανοήσω τον κόσμο και να διδαχτώ από τις σκέψεις του. 

Νότα Κυμοθόη